Hoe kun je nou voorkomen dat je gaat snaaien?!

Hoe kun je nou voorkomen dat je gaat snaaien?!

Hoe kun je nou voorkomen dat je gaat snaaien! ?

Geen terrasje pakken, geen vrienden bezoeken, geen bezoekje aan de sportschool, geen training, geen kapper, geen schoonheidsspecialiste en geen kantoor (voor de meesten); we zitten massaal thuis.

Thuis waar de voorraadkast is, waar we kunnen wegduiken op de bank met een serie, waar de keuken is en waar we tot rust komen.
Daar noem ik al precies de 4 situaties/plekken die ik vaak voorbij hoor komen als 'trigger' om te gaan snaaien.

Nu we massaal thuis zitten zijn die 4 triggers de hele dag om ons heen en dat maakt het verrekte lastig om gefocused te blijven op het doel om af te vallen. Tel daar bij op dat we ook niet 'voor de leuk' thuis zitten, wat maakt dat we sneller onszelf gaan
- troosten
- belonen
- vervelen

Troosten klinkt zwaar maar het kan al in de vorm van: het is al zo'n vervelende tijd, laten we dan maar wat lekkers bij de koffie nemen. Is ook troost! En tevens ook wel een vorm van beloning.
Dit vrij onschuldige patroon sluipt er heel makkelijk weer in! En roep je zelf maar weer eens tot orde, als de volgende dag precies dezelfde triggers weer aanwezig zijn.

Een vicieuze cirkel dus waar we gezien deze situatie nog wel maanden in kunnen verkeren.
Ik heb wel eens verteld aan je in de spreekkamer dat je 21 keer iets anders moet doen dan anders, om een nieuwe gewoonte aan te leren. Sommigen hebben op deze manier een nieuw 'gewoontepad' gecreëerd. Echter werkt het andersom net zo hard! Ga je weer langzaamaan toch dat koekje nemen bij de thee, wel een chocolaatje 's avonds pakken en vandaag weer hagelslag op brood ipv magere vleeswaren.. Je raadt het al: je oude gewoonte komt weer terug bij elke keer dat je erin vervalt.

Hoe kun je dit nu voorkomen? Een aantal tips:
- kijk naar je doel: wat was nog maar je doel? Fitter voelen? Wees specifieker. 5 kilo afvallen? Maak het eventueel tastbaarder, bijvoorbeeld door als doel te stellen om een bepaald kledingstuk weer aan te kunnen.
Wees ook realistisch, sportte je eerder 3-5 keer per week intensief? Had je een fysiek zwaar beroep en zit je nu thuis? Stel je doel bij naar evt. stabiliseren in gewicht, of minder snel gewichtsverlies.
Heb je hierover vragen, neem dan gerust contact op.
Het bijstellen van je doel maakt dat er minder druk op zit voor jezelf en voorkomt vaak dat je door gaat slaan in je oude eetgedrag en nog belangrijker: dat je niet loslaat!

- een zeer bekende: haal geen ongezonde dingen in huis! Denk weer aan je ritme en regelmaat: week en weekend. Plan je extra's in aan het begin van de week.

- stel jezelf een aantal vragen op het moment dat je wilt gaan snaaien:
+ waarom wil ik eten?
+ wat heb ik eigenlijk nodig?
Dat is moeilijk hoor. Maar probeer het: denk aan de lekke band van de auto, die niet weer opgepompt wordt door een zak chips op te eten. Flauw, maar waar!

- zoek afleiding, kijk naar mijn vorige blog voor tips tegen verveling

Dit zijn de tips wat betreft het 'vrij onschuldige snaaien' en voor het voorkomen van terugval in je oude patroon.
Merk je nou dat het echt niet goed met je gaat? Voel je je eenzaam, verdrietig, neerslachtig en/of somber? En heb je geen naaste om contact mee op te nemen? Dan mag je uiteraard contact op nemen, om even te praten en te kijken wat er mogelijk is. Bij verontrustende situaties zal uiteraard contact gelegd worden met de huisarts.

De volgende keer gaan we het hebben over diabetes en het Corona virus!
Wat is daarbij belangrijk, wat is waar en wat is niet waar. Heb je een vraag? Stel deze dan hieronder.

Fijn dag ☺️


Afdrukken   E-mailadres

Related Articles