De ellende van minder bewegen; voor diabeten én niet-diabeten.

De ellende van minder bewegen; voor diabeten én niet-diabeten.

Image
De dagen vlogen deze week weer voorbij wat mij betreft! Nu zo in het weekend, in de ruststand, neem ik maar even een moment om terug te kijken op mijn week. Het valt me op dat mijn cliënten beginnen te wennen aan deze bijzondere tijden en daarom ook weer volop motivatie hebben om met hun gezondheid aan de slag te gaan. Natuurlijk zijn er moeilijke momenten, die bespreken we dan. En er zijn ook goede momenten; en die bespreken we ook!
 

Een grote belemmering deze periode die ik bij velen hoor terug komen, is dat men minder beweging krijgt.
Zelf merkte ik helaas ook dat mijn bloedsuikers wat ontregeld raakten door het vele thuis zitten. Normaal spring ik vier keer per week sochtends al heel vroeg op de fiets voor ca. 10 minuten en loop ik nog ca. 20 minuten naar mijn praktijk als ik eenmaal in Leeuwarden op het station ben aan gekomen. Op de terugweg doe ik dat allemaal nog eens, dan ben ik in totaal toch wel 60 minuten in beweging per dag. Dat is nu wel even anders!

Gelukkig zijn er mooie technieken tegenwoordig en kan mijn diabetesverpleegkundige meekijken met wat ik doe. Ik doe nu alles met mijn telefoon, behalve insuline spuiten dan :). Ik scan m'n sensor met de telefoon en kan gelijk invoeren wat ik ga eten of bijspuiten. Zo kan de diabetesverpleegkundige op afstand mee kijken. Bijzonder (handig) hè?

Zo zagen we dat mijn bloedsuiker 's avonds enorm ging stijgen en ik steeds meer insuline nodig had (1,5 keer zoveel bijna) zonder aanwijsbare reden. Nouja, de beweging die ik nu misloop zal de reden zijn.
Daarom ben ik nu ook volop aan de wandel en aan het fietsen. Het hoeven geen grote afstanden te zijn, alles is meegenomen. Dat blijkt ook wel weer uit de korte afstanden die ik normaliter af leg en die bij afwezigheid ervan al zorgen voor zoveel meer insuline ongevoeligheid.
Nu heb ik helaas wat vervelende dagen omdat ik door ineens weer meer te bewegen, weer veel te veel hypo's heb.
Zucht, demotiverend, om moedeloos van te worden soms. Dus even weer iets rustiger aan, zodat ik het straks weer kan opbouwen. Ik was zelf eerlijk gezegd ook verbaasd over hoeveel invloed 5 dagen extra wandelen/fietsen kon hebben op mijn insuline gebruik!

Nu denk je wellicht ik heb geen diabetes dus dit verhaal gaat voor mij niet op; niet waar!
Die insuline gevoeligheid die ik net noemde, herken je niet als niet-diabeet, omdat je lichaam het zelf regelt en je het überhaupt niet meet. Echter, het is wel aan de hand!

Die insuline in je lichaam zorgt ervoor dat je de suikers (alle koolhydraten en suikers, zowel appel, koekje als boterham) opneemt in de cellen en kunt gebruiken als brandstof. De insuline is zeg maar de sleutel ?️ om die cel te openen. Balans tussen hoeveelheid 'sleuteltjes' en glucose is belangrijk. Want: hoe meer sleutels/insuline je aanmaakt, hoe slechter je lijf het kan gebruiken (insuline ongevoeligheid/resistentie) en des te meer je de glucose in plaats daarvan opslaat als vet rond de buik. Insuline is namelijk van oorsprong een vet opslag hormoon.

Ga je als niet-diabeet, ineens veel minder bewegen (wandelen/fietsen) dan zal je lichaam ondertussen meer insuline aanmaken dan het zou doen MET beweging. Hoge insuline niveaus zijn dus gekoppeld aan het metabool syndroom (insulineresistentie), daar waar ik eerder al over schreef. Nu is het niet van de ene op de andere dag dat je het metabool syndroom ontwikkelt, maar kijk naar de gemiddelde type 2 diabeet: het telkens weer niet in beweging zijn in combinatie met ongezond eten (vnl suikerrijk) = gewichtstoename rond de buik = metabool syndroom = diabetes type 2!

Dus: blijf in beweging! Het helpt je bij het afvallen, stabiliseren in gewicht, stress vermindering, afbouw van medicatie en creëren van meer insuline gevoeligheid!

O ja, dit is trouwens DE reden dat ik wandelconsulten aanbied in mijn praktijk, wist je dat al?

Fijne Pasen allemaal! ??☀️


Afdrukken   E-mailadres

Related Articles